Tomat tærte

tomattærte
Enkel tomat tærte

6 tomater løg (eller 4 tomater og en aubergine)
2 fed hvidløg
timian, basilikum, chili, salt og peber
3 æg
1 1/4 dl creme fraiche
30 g parmesan
evt lidt revet mozzarella

100 g hvedemel
75 g rugmel90 g smør
1/2 tsk salt
1-2 spsk creme fraiche

Finhak løg og hvidløg og hak tomaterne i tern på ca 1×1 cm. Steg dem på en stor pande i ca. 15 min. Lad det stå og dampe lidt bagefter. Tænd for ovnen på 180º. Bland mel, blødt smør, salt, og en stor skefuld cremefraiche. Ælt og rul dejen med kagerulle og fordel den i en smurt tærteform. Læg den i fryseren i et par min. Forbag så bunden i 5 min. Pisk cremefraiche, æg, salt, peber og krydderier i en skål. Fordel først tomatblanding, så æggeblanding og tilsidst parmesan i den forbagte tærte. Bag den i ca. 35 min midt i ovnen. Lad den køle af i et par min. før servering.